Japan – Rejseplanlægning


Indeholder reklamelinks

Vær tidligt ude i højsæsonen

Som nævnt i sidste indlæg, så rejste min kæreste og jeg til Japan under Sakura, som er den mest populære sæson for turister i Japan. Vi vidste derfor, at vi skulle være tidligt ude med at booke rejsen.  Vi havde f.eks. hørt, at overnatningsmulighederne i Kyoto (Japans kulturelle hovedstad) godt kan være helt udsolgt i den forventede Sakura-periode, hvis man ikke er tidligt nok ude, da der ikke er så mange hoteller mv. i Kyoto som i Tokyo (og mange turister når – desværre for dem – kun de to byer under Japan-besøget).

Flybilletter

I sensommeren 2017 (omkring et halvt år før afgang) tog vi ind til nogle af rejsebureauerne i København med rejser til Japan, for at høre om, hvad de ville kunne hjælpe med. Men da vi ikke var interesseret i en fast pakke og derfor alligevel skulle planlægge rejsen selv, fandt vi hurtigt ud af, at vi ved hjælp af søgemaskiner på internettet kunne få flybilletter en smule billigere end hos rejsebureauerne.

Vi købte billetterne i september 2017  for ca. 11.000 kr. for begge vores flybilletter tur/retur til Tokyo. Begge veje endte vi med at flyve via Helsinki med Finnair / Japan Airlines (som samarbejder om ruten). Det var helt fint med en mellemlanding på vej til Tokyo, men på vej tilbage, synes jeg mellemlandingen var hård at komme igennem på grund af træthed – derfor vil jeg nok overveje direkte fly med SAS næste gang (hvis der bliver en næste gang), selvom det koster en smule mere.

Senere (i januar 2018) besluttede vi os for, også at tage en indenrigsflyvning i Japan (tur/retur fra Tokyo til Okinawa-øerne), og der fandt vi igen billetterne via internettets søgemaskiner. Først ville vi købe billetter gennem Vanilla Air, men deres hjemmeside ville ikke acceptere vores danske kort. I stedet endte vi med Jetstar, som er et lavpris-flyselskab, som jeg i forvejen kender fra dengang jeg boede i Australien.

Overnatningsmuligheder

Noget af det første vi bookede var et hotel i Kyoto. Vi bookede i god tid, og alligevel var der færre muligheder end man skulle tro – så måske er det faktisk rigtigt nok, at der på et tidspunkt bliver helt udsolgt i Sakura-perioden. De andre steder ventede vi lidt med – og nogle enkelte af de sidste overnatninger blev faktisk først bestilt, imens vi var i Japan.

Vi valgte primært at bo på hotel for at være sikret wifi-adgang, men vi så også på Airbnb-muligheder nogle steder. Derudover  ville vi gerne besøge traditionelle japanske ryokans og gæstehuse enkelte steder, så jeg fandt også nogle særlige hjemmesider for henholdsvis ryokans og gæstehuse. Vi endte dog med at booke alt via hotel-søgemaskinerne, og fik alligevel også “den traditionelle” oplevelse med japanske værelser og onsen (indendørs og udendørs bade med vand fra varme kilder) på udvalgte lokationer.

Transport rundt i Japan

Som de fleste andre turister på rundrejse i Japan skulle vi også rejse rundt med tog, og vi købte derfor et tre-ugers Japan Rail Pass (det passede lige med, at vi kunne aktivere det første dag i Tokyo, og at det virkede hele tiden frem til, at vi fløj til Okinawa).

Japan Rail Pass kan kun købes udenfor Japan (ok, i den periode vi rejste i havde de en forsøgsordning, hvor man kunne købe det visse steder i Japan – men så vidt jeg ved er den ordning lukket ned igen). De fleste rejsebureauer med rejser til Japan sælger dem, men vi valgte at gå direkte til et af de rejsebureauer i Danmark, som officielt er forhandler af Japan Rail Pass jf. hjemmesiden. På denne side kan du også læser mere om Japan Rail Pass.

Japan Rail Pass gælder til alle JR’s toglinjer (herunder Shinkansen) og vi brugte det også på en JR Færge. Jeg har ikke undersøgt om, om Japan Rail Pass også gælder på JR’s busser, idet vi ikke brugte dem.

Vær opmærksom på, at der også er toglinjer, som ikke er ejet af JR, og som man derfor skal betale for at bruge. På disse andre toglinjer, metrolinjer og til busserne kunne vi dog nemt købe billetter eller bruge de rejsekort, som vi købte: Suica-kortet for Tokyo; Kansai One Pass for Kyoto, Osaka, Kobe, Nara og Himeji (kun for turister – kan også give rabatter på udvalgte steder) og Okica-kortetOkinawa (dette sidste rejsekort havde vi ikke behøvet – billetter havde været nok). Både Suica-kortet og Kansai One Pass er IC Cards, og jeg har senere lært, at kortene derfor er kompatible (sammen med de øvrige IC kort i Japan), således at f.eks. Suica-kortet også kunne bruges i Kyoto, selvom det ikke stod nogen steder eller blev nævnt da vi købte vores Kansai One Pass (men bruger man kun Suica-kortet så får man selvfølgelig ikke Kansai One Pass rabatterne, hvis det er relevant – så undersøg lige, hvad der vil være bedst for dig).

Derudover kan jeg anbefale, at du downloader app’en Hyperdia, når du skal på rundrejse med tog. Her kan du finde ud af, hvornår togene går fra stationen til din næste destination – og hvilken platform, som du skal gå til for at finde toget.

Rejseplanen

Jeg må indrømme, at jeg nok er lidt mere en planlægger, end min kæreste er. Derfor var det primært mig, der undersøgte, hvordan vi kom bedst rundt i landet for at se de ting, som vi gerne ville.

For det første skulle jeg derfor have et overblik over, hvad det egentlig var, at vi gerne ville se dernede. Min kæreste havde lavet markeringer i en rejseguide ud for de (mange) ting, som han gerne ville se, og sammen med mine egne ønsker, måtte jeg prioritere i, hvad vi – realistisk set –  kunne nå. Heldigvis er der også nogle ting, der er “de samme” bare i forskellige dele af landet, og så kan man jo udvælge de vigtigste borge, slotte, templer mv.

Det næste jeg skulle have overblik over var, at finde ud af hvor togbanerne går i Japan –  for da vi bl.a. skulle forbi De Japanske Alper, var det ret vigtigt, at vide hvordan toglinjerne gik rundt om bjergene. Heldigvis var det forholdsvist nemt ved hjælp af kort på internettet, og jeg formåede at lave en rute, hvor man kunne komme fra A til B uden unødvendige togskift (f.eks. skal man skifte Shinkansen-linje mellem Kyoto og Hiroshima, men da vi alligevel ville se Himeji, gav det mening at se Himeji på vej sydpå i stedet for på vejen tilbage nordpå, hvor vi kunne tage et direkte tog fra Hiroshima til Osaka).

Derudover prøvede jeg at undgå, at vi under rundrejsen skulle skifte overnatningssted hver nat. Derfor skete det nogle gange, at vi ankom til en by om aftenen, havde X overnatninger i byen (evt. med dagsture ud af byen) og så tog af sted mod noget nyt allerede om morgenen/formiddagen på den sidste dag. Men selvfølgelig var der nogle få steder, hvor vi kun havde en enkelt overnatning.

Efter lang tids forberedelse endte vores rejseplan endte med at se sådan her ud (vi overnattede på det sidste sted nævnt for hver dag):

JAPANTUR
DATO STED TRANSPORT (mellem steder)
Lørdag d. 24. marts 2018 København

Helsinki

(i luften)

 Fly
Søndag d. 25. marts 2018 (påskesøndag) (i luften)

Tokyo

 Fly

Tog

Mandag d. 26. marts 2018 Tokyo  

 

Tirsdag d. 27. marts 2018 Tokyo
Onsdag d. 28. marts 2018 Tokyo

Yamanouchi-området

Shinkansen

Tog

Torsdag d. 29. marts 2018 (skærtorsdag) Yamanouchi-området

Matsumoto

Kanazawa

Tog

Shinkansen

Fredag d. 30. marts 2018 (langfredag) Kanazawa
Lørdag d. 31. marts 2018 Kanazawa

Kyoto

Tog
Søndag d. 1. april 2018 (påskedag) Kyoto
Mandag d. 2. april 2018          (2. påskedag) Kyoto
Tirsdag d. 3. april 2018 Kyoto
Onsdag d. 4. april 2018 Kyoto
Torsdag d. 5. april 2018 Kyoto

Himeji

Hiroshima

Shinkansen
Fredag d. 6. april 2018 Hiroshima
Lørdag d. 7. april 2018 Hiroshima

Miyajima

Hiroshima

Osaka

Tog og færge

Shinkansen

Søndag d. 8. april 2018 Osaka

Kobe

Osaka

Tog
Mandag d. 9. april 2018 Osaka

Nara

Osaka

Okazaki (Nagoya-forstad)

Tog

Shinkansen

Tirsdag d. 10. april 2018 Okazaki

Toyota

Okazaki

Hakone-området

Tog

Shinkansen

Bus – eller tog/svævebane

Onsdag d. 11. april 2018 Hakone-området
Torsdag d. 12. april 2018 Hakone-området

Tokyo

Bus – eller tog/svævebane

Shinkansen

 

Fredag d. 13. april 2018 Tokyo
Lørdag d. 14. april 2018 Tokyo

Naha, Okinawa

Tog

Fly

Søndag d. 15. april 2018 Naha, Okinawa
Mandag d. 16. april 2018 Naha, Okinawa
Tirsdag d. 17. april 2018 Naha, Okinawa

Zamami, Okinawa

Færge
Onsdag d. 18. april 2018 Zamami, Okinawa
Torsdag d. 19. april 2018 Zamami, Okinawa

Naha, Okinawa

Tokyo

Færge

Fly

Fredag d. 20. april 2018 Tokyo

Helsinki

København

 Fly

Efter rejsen har vi talt om, at vi har været ret glade for denne rejseplan.

Det eneste var, at vi måske godt kunne have brugt en dag mere i Tokyo i starten, for vi mistede lidt tid på grund af jetlag og praktiske opgaver (køb og aktivering af internet, aktivering af Japan Rail Pass osv.). Vi skyndte os derfor lidt rundt de første dage, men reelt set viste det sig, at vi (ganske som beregnet i planen) nåede at se alt det vi ville. Og  da vi kom tilbage til Tokyo senere på rejsen, var vi allerede så langt med at se Tokyo, at det blev en MEGET afslappet dag.

Har man tre uger i på hovedøerne i Japan (ligesom os), vil det derfor måske være en idé at rykke den senere Tokyo-dag op sammen med de første dage i Tokyo. På den anden side er det ret rart at være tilbage i velkendte omgivelser efter flere uger med nye indtryk (vi boede på samme hotel begge gange i Tokyo), og det var sjovt at se, hvordan parkerne havde forandret sig, nu hvor Sakura var ovre og træerne “bare” var blevet grønne fremfor fyldt med hvide/lyserøde blomsterflor.

Derudover så kan man sagtens bruge flere dage på Okinawa også – men har man kun fire uger, som vi havde, så var fordelingen mellem Japans hovedø Honshu og Okinawa øerne ret fin.

Læs mere om Japan

Dette indlæg er en del af en blogserie, hvor du kan  læse mere om Japan:

Skal du selv til Japan, vil jeg anbefale dig også at læse i Lonely Planet Japan – den indeholder meget mere information og mange flere idéer til, hvad man skal se, end det jeg – på baggrund af mine fire uger i Japan – kan komme ind på.

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.