Japan – Værd at vide

Indeholder reklamelinks

Sikkerhed

Jeg har efterhånden rejst i rigtigt mange lande og på mange forskellige kontinenter. Og selvom jeg generelt føler mig sikker, når jeg er ude for at rejse, så må jeg sige, at Japan nok er et af de mest sikre lande, som jeg nogensinde har rejst i!

Der er nærmest ingen kriminalitet i Japan, og selv når jeg var alene af sted (også om aftenen), så følte jeg mig helt tryg. Man kan derfor sagtens rejse alene til Japan – også som kvinde – uden bekymringer.

I det hele taget var den største “fare” jeg oplevede i Japan, at man cykler på fortovet. Som fodgænger kunne man derfor godt blive overrasket, når der pludselig kom en cykel susende forbi – eller når cyklisterne snoede sig ind imellem fodgængerne for at komme frem. Heldigvis oplevede vi ingen uheld – men det ville nu være rart, hvis Japan fik flere cykelstier de relevante steder.

Sprog

Det er blevet nemmere, at rejse rundt i Japan som turist nu end det var, da min far besøgte landet i slutningen af 1980’erne. Hvor alting dengang kun stod på japansk, så oplevede vi, at turist-relevante informationer også stod på engelsk og at japanske stednavne (f.eks. navne på stationer) også stod med latinske bogstaver.

Der er sikkert også flere japanere, der kan engelsk nu end der var dengang. Ikke desto mindre oplevede vi – selv blandt receptionspersonalet på hoteller i turistområder – at engelskniveauet ikke altid var så højt, og at der derfor skulle fagter og internets-oversættelser til for at kommunikere.

Generelt set gik det dog nemt de fleste steder – og det skal i hvert fald ikke være sprogbarrieren, der afholder dig for at besøge det fantastiske land, som Japan er. Japanerne er meget gæstfrie og servicemindede, så de gør alt for at hjælpe dig trods sprogbarrieren.

Internet

Der er ingen tvivl om, at internettet har gjort det meget nemmere, at være turist i Japan – for her kan du finde information om stort set alt det, som du har behov for at vide.

For os betød det meget at kunne være på internettet, imens vi rejste. For at kunne tjekke vejrudsigten om morgenen inden vi tog på tur. For at se et kort og kunne få en rutevejledning. For at kunne tjekke togtiderne på Hyperdia. For at se åbningstider på de steder, som vi gerne ville se. For at finde de bedste spisesteder i de områder, som vi besøgte. Og meget, meget mere.

Vi havde derfor valgt overnætningssteder med fri WiFi, og planen var, at vi derudover skulle købe internet dernede, som vi kunne have med på farten.

Dagen før afrejse anbefalede min kusine, som har boet og rejst flere gange i Japan, at vi skulle leje et sim-kort (og ikke en mobile devise), da det plejede at virke bedst for hende. Hun sagde derudover, at ikke alle udbyderne er lige gode, så hun anbefalede CDJapan, som hun havde gode erfaringer med. Imidlertid skal CDJapan’s simkort bestilles hjemmefra, og vi kunne ikke nå, at få det frem til lufthavnen inden vores ankomst til Japan.

Vi valgte derfor at gøre sådan, som det oprindeligt var planen: Finde en af de internetudbydere, som vi havde hørt skulle være i lufthavnen, og så leje sim-kort af dem. Vi valgte J WiFI and Mobile – det første og det bedste sted vi fandt. Vi havde lidt problemer med at få mobilen til at acceptere det japanske simkort – også selvom vi selvfølgelig havde sørget for at den ikke var simkort-låst. Men da vi først fik det til at virke, så havde vi fint internet alle de steder, som vi besøgte.

Mange af de japanske byer har også gratis wifi i byen, men deres net er så overfyldt af brugere, at det kun virkede ganske få gange for os – så vi var glade for, at vi havde købt os til “vores eget” internet.

En jeg kender, som var i Japan samtidigt med mig, var ikke så heldig med det internet, som de havde lejet. Og da de boede på Airbnb steder uden wifi, var de nærmest uden internet under hele deres ferie – og hun fik først de beskeder, som jeg havde sendt til hende dernede, da hun kom hjem til Danmark igen.

Elektricitet

Når man skal på internettet er man også ret afhængig af at have sin telefon med rundt – og det gælder om, at have den (og måske en powerbank) godt ladet op. I Japan anvender man 100 volt og en anden type stik end herhjemme – så husk adapter.

Penge

Uanset at Japan på mange måder er et højteknologisk land, så  var der overraskende mange steder, hvor man ikke kan betale med kort. Vi var på et tidspunkt på en café ejet af et canadisk/japansk par, og der fik vi fortalt, at det er fordi, at japanerne ikke stoler på elektroniske penge.

Hvis du kan veksle valuta gratis (eller billigt) i banken herhjemme, vil jeg derfor anbefale, at du får vekslet penge hjemmefra – i hvert fald til det første stykke tid.

Alternativt kan du gøre, som vi gjorde: Vi betalte – selvfølgelig – så vidt muligt med betalingskort, når det kunne lade sig gøre (og det kunne det trods alt de fleste steder f.eks. i alle kædebutikker), men ellers måtte vi bruge en ATM hver gang kontantbeholdningen var lille. Da der er hævegebyr på, valgte vi hver gang (undtagen til allersidst på ferien) at hæve helt op til den daglige hævegrænse på kortet (som ikke er så høj ved udenlandske automater som herhjemme – men dog varierer lidt, så tjek dine beløbsgrænser).

Vi havde hjemmefra hørt, at alle 7-Eleven butikkerne i Japan har ATM, og der hævede vi som oftest. Derudover kan man også hæve i supermarkedskæden Lawson, men der oplevede vi nogle gange, at maskinerne ikke kunne tage udenlandske betalingskort. En enkelt gang (på Okinawa) måtte vi hæve i en ATM i en bank – og det var altså noget dyrere end de gange, hvor vi havde hævet i 7-Eleven eller i Lawson.

Drikkevand

Hvis man alligevel er i 7-Eleven eller Lawson for at hæve penge, kan det være en god idé at købe en flaske vand med. Egentlig kan man godt drikke vandet fra hanen de fleste steder i Japan, men mange af stederne smager det ikke særlig godt, så vi foretræk at købe vand (vi brugte dog altid vandet fra hanerne til tandbørstning). Flere af de hoteller, som vi sov på, gav dog gratis 2 halvliters flasker med vand  hver dag (de blev stillet på værelset af stuepigerne), så dem kunne vi komme langt på.

Mad og drikke

Generelt er restauranter, caféer og andre madsteder billigere end i Danmark. Særligt fordi man også kan få god mad som streetfood eller i bentobokse, hvilket er smart, når man er på farten.

Vi havde et par enkelte dyrere middage, men det var bevidste valg. Eksempelvis de gange, hvor vi gerne ville spise det helt fantastiske Kobe-kød og det næsten lige så fantastiske Wagyu-kød – noget jeg kun kan anbefale alle rejsende til Japan (medmindre man selvfølgelig ikke spiser kød).

Drikkepenge

Man bruger ikke drikkepenge i Japan, om end servicebranchen nogle gange indregner drikkepenge på 10-15 %  på regningen. Så drikkepenge, er ikke noget man skal tænke på.

Har man fået ekstraordinær hjælp f.eks. på et mindre overnatningssted, kan man vise sin taknemmelighed ved en lille gave.

Toiletter

Når man sådan er på farten, og har fået både mad og drikke på vejen, så er det altid godt at vide, om man kan finde et toilet. Og heldigvis er det nemt at komme til offentlige toiletter i Japan. Generelt kan man finde toiletter bl.a. på turiststeder, i stormagasiner og på stationer – og der var sjældent langt imellem dem.

Toiletterne i Japan (selv de offentlige) er som regel ret højteknologiske med indbygget bidet og et helt betjeningspanel, hvor man kan skylle ud (stort skyld eller lille skyld), indstille bidetet og – for diskretionens skyld – slå lyde til/fra.

Især som turist kan det måske være fristende at prøve de forskellige muligheder af. Men pas på, at du ikke ender som en jeg kender, der lige skulle prøve knapperne, og fik tændt bidetet uden at sidde på toilettet – med det resultat at toilettet sprøjtede vand op på hendes jakke og tøj, så hun kom ud fra toilettet med vådt tøj 😀 Den historie havde jeg heldigvis fået med hjemmefra, så det skete ikke for mig.

Uanset at toiletterne er højteknologiske, så kan du møde offentlige toiletter, der hverken har sæbe eller håndtørrer / papirhåndklæder. Det kan derfor være en god idé at have en lille håndsæbe eller hånddesinfektion med i tasken, og – hvis man vil gøre ligesom japanerne – din egen vaskeklud til at tørre hænder i.

Læs mere om Japan

Dette indlæg er en del af en blogserie, hvor du kan  læse mere om Japan:

Skal du selv til Japan, vil jeg anbefale dig også at læse i Lonely Planet Japan – den indeholder meget mere information og mange flere idéer til, hvad man skal se, end det jeg – på baggrund af mine fire uger i Japan – kan komme ind på.