En weekend i London

London Eye

Indeholder reklamelinks

Hjem til London

I weekenden var jeg en lille smuttur i London. Min kæreste havde været på kursus derovre i hele sidste uge – og selvfølgelig benyttede jeg mig af chancen for at møde ham derovre.

Jeg har selv boet i London for mange år siden. Efter gymnasiet flyttede jeg nemlig til London for at være au-pair i en dansk familie. Jeg havde 6 fantastiske måneder i London før jeg tog hjem til Danmark igen for at starte på Uldum Højskole.

Siden jeg kom hjem fra London, har jeg kun været tilbage 3 gange – så selvfølgelig måtte jeg benytte mig af chancen for en fjerde tur til London. For jeg elsker at komme tilbage til London.

Det var kun en kort tur for mit vedkommende. Jeg ankom torsdag aften til Heatrow Lufthavn, hvor min kæreste havde indlogeret sig tæt på kursusstedet. Fredag tog jeg ind til det “rigtige” London og havde det meste af dagen for mig selv, da min kæreste stadigvæk havde sit kursus. Lørdag oplevede min kæreste og jeg byen sammen. Og søndag skulle vi tidligt hjem, for der var nogle ting, som vi skulle nå.

Her er hvad vi oplevede – og en lille rejseguide til, hvad man kan se opleve i London:

Fredag

Fredagen startede med, at flytte hotel. Når nu min kærestes kursus i Heatrow stoppede senere på dagen, så var der ingen grund til at bo så langt fra Londons centrum. Så lige efter hotel-morgenmaden tog fandt jeg mit Oyster-card frem og tog tuben (Londons metro) ind til byen.

Vi skulle bo i Kensington, da jeg i sin tid havde boet i den del af Chealsea, som ligger tæt ved South Kensington station. Det er derfor nok det område i London, som jeg føler mig allermest hjemme i – og den ene gang jeg har boet på hotel et andet sted i byen, føltes det helt forkert. Og så ligger det også i gåafstand fra Hyde Park (Londons centrale, store park), Royal Albert Hall (koncertsalen), shopping gader, det berømte stormagasin Harrods og en række af Londons bedste museer.

Efter at have tjekket ind på hotellet i Kensington tog jeg igen tuben. Jeg skulle ind til Leicester Square for at købe teaterbilletter hos TKTS London (det officielle billetsalg for billige billetter til Londons teatre). Dengang jeg boede i London havde jeg et mål om, at skulle i teateret en gang hver måned, men selvom jeg har set en del forstillinger, så har jeg stadigvæk mange til gode. Som udgangspunkt har jeg en forkærlighed for musicals, men det skulle det ikke være denne gang. I stedet skulle vi se den forstilling, der har spillet længst tid London (ja, faktisk i hele verden): Agatha Christies “The Mousetrap”.

Da jeg havde fået købt billetter til aftenens teaterforstilling tog jeg videre til det altid hyggelige Covent Garden. Nu, hvor jeg var alene, ville jeg udnytte tiden til at gå i de butikker, som jeg vidste, at min kæreste alligevel ikke ville med ind i. Ikke at jeg skulle storshoppe i London – for jeg køber kun sjældent noget. Det meste af tiden kigger jeg kun, bliver inspireret og går videre. Men jeg havde dog nogle enkelte ting, som jeg var på udkig efter i London f.eks. nye jakker (en rejsejakke, der kan pakkes ned til ingenting, når man er ude og rejse samt en ny vinterjakke, da jeg vist havde været for optimistisk omkring at den nuværende vinterjakke kunne holde en sæson mere ).

Mit vigtigste stop i Covent Garden var Whittard of Chelsea Tea Room. Jeg kunne godt fornemme på min kæreste, at han ikke var lige så interesseret i Afternoon Tea, som jeg var. Så på min alene-dag kunne jeg lige så godt forkæle mig selv med Whittard’s lidt mindre (og sundere) udgave af Afternoon Tea: The Piccadilly Tea, hvor man får sandwich og scones, men ingen kage, sammen med en kande te efter eget valg (og Whittard of Chealsea har et rigtig godt te-udvalg). Whittard of Chealsea har også rigtig Afternoon Tea, men skal man have den helt rigtige – og lidt mere fornemme – Afternoon Tea oplevelse, så skal man nok ind på et af hotellerne eller forbi stormagasinerne Harrods eller Fortnum & Mason.

Resten af dagen stod på en længere gåtur rundt i det centrale London, for at komme til de butikker, som jeg tænkte måske kunne have det, som jeg søgte. Jeg startede med at gå tilbage til Leicester Square, ned til Piccadilly Circus (kendt for sine store reklameskærme) og op ad Regent Street, hvor jeg ikke kunne dy mig for lige at tage en hurtig tur ind i den store legetøjsbutik Hamleys). Herefter tog jeg et kort smut ind i Carnaby området, før jeg gik videre op til Oxford Street. Her valgte jeg at gå mod vest, da jeg gerne ville et kort smut op til Marylebone High Street, hvis jeg kunne nå det. Men det sidste fik jeg ikke nået.

Selvom jeg havde været på shoppingtur i flere timer, havde jeg kun købt en bog, lidt småting (mest gaver) samt de jakker, som jeg havde været på udkig efter. Det var en lang tur, som tog længere tid end man lige skulle tro, når man bare ser på kortet – og jeg var endda kun inde i få, udvalgte butikker på vejen.

Uanset hvad, så skulle jeg nu mødes med min kæreste. Der var kun tid til en hurtig aftensmad, før vi skulle være i teateret. Og en teaterforstilling i London er altid en god måde at slutte dagen på 🙂

• Covent Garden
    Photo by Louise Schadegg
Lørdag

Lørdag startede min kæreste og jeg med at spise brunch på Ffiona’s, som min kæreste havde fundet frem til på internettet. Et lille, meget personligt brunchsted, som vi måske godt kunne finde på at besøge igen.

Efter brunchen gik vi ind en tur ind i Hyde Park, forbi Kensington Palace og ned mod Royal Albert Hall. Her gik vi ud af Hyde Park, fordi vores mål var at komme ned til museerne. Victoria & Albert Museum, Science Museum og Natural History Museum ligger lige ved siden af hinanden. De er alle blandt Londons bedste museer, men denne gang valgte vi, at vi skulle se Natural History Museum. Eller det vil sige: Det er et ret stort museum, så vi valgte 3-4 udstillinger ud, som vi gerne ville se.

Efter at have set Natural History Museum tog vi på en lokal pub for at spise frokost. Desværre ville vi ikke få mulighed for Sunday Roast dagen efter, da vi skulle være på vej mod lufthavnen før pubberne ville begynde deres Sunday Roast servering. Sunday Roast er meget engelsk, og en af de få ting, som jeg var ked af, at vi ikke nåede. Men derfor skulle vi jo ikke snydes for at spise lørdagens frokost på en pub. Og skal du til London kan det kun anbefales, at spise på en pub – hvis ikke til en Sunday Roast, så et andet måltid.

Efter frokosten tog vi et kort smut ned for at se mit tidligere hjem, inden vi gik ad små gader op til Harrods. Herefter gik vi igen ind i Hyde Park for at gå ned mod Hyde Park Corner, videre til Wellington Arch, Constitution Hill og Buckingham Palace. Fra Buckingham Palace gik vi videre imod Westminister, hvor man kan se Westminister AbbeyWestminster Palace (parlamentet),  Big Ben og – på den anden side af floden – London Eye. På det tidspunkt var vi begge ret trætte i fødderne, men vi valgte alligevel at tage op for at se Trafalgar Square, inden vi tog bussen tilbage til Kensington.

• Royal Albert Hall
    Photo by Louise Schadegg
Alt det vi ikke nåede..

Som tidligere nævnt skulle vi tidligt hjem søndag, så der fik vi ikke set så meget. Men London har så mange gode ting, at byde på! Derfor vil jeg kort  liste nogle af de mange andre ting, som jeg ikke allerede har nævnt, men som jeg stadigvæk kan anbefale:

Ture i byen:

• En gåtur langs Themsen (på engelske: River Thames) fra London Eye til den historiske London Bridge. På vejen kan du gå over den moderne gangbro Millennium Bridge for at se St Paul’s Cathedral indefra. Eller du kan gå videre for at få en rundvisning i Shakespeares Globe (eller se en forstilling). Det er også på denne strækning at museet Tate Modern ligger. Efter turen kan du – hvis du krydser London Bridge – se Tower of London, som man dog godt kan bruge nogle timer på også.
  • En sejltur på Regents Canal, som fører dig op til det meget interessante Camden Market.  Selv er jeg ikke så meget til markeder, men jeg kan godt lide sejlturen gennem Camden Lock og maden på  Camden Market (der sælges dog alt muligt andet også). Der findes også andre kendte markeder i London f.eks. Portobello Road Market. De har alle forskellige fokusområder, så det er lidt hvad du er til – men søg på internettet, for i London kan du finde det meste.

Museer:

Hvis du er så lang tid i London, at du har hjemve efter Danmark (eller blot har brug for lidt dansk mad):

Hvis du vil læse mere om hvad London kan byde turister på

• Du kan finde flere gode bøger med rejseguides til London f.eks. denne fra Lonely Planet (en af de bøger, Lonely Planet er begyndt at skrive på dansk).